21. hodina
39.3.2010 21. hodina
Organizácia práce na (OP) operačnej sále.
- OP odd. má spravidla 3 opreačné sály
1. prísne aseptická sála (kostné, hrudné, kĺbové sály)
2. Poloaseptické sály (črevá, žalúdok, úrazy)
3. septické sály (malé operačné výkony)
Komplementy OP :
Predsieň , sterilná sterilná miestnosť (autoklav), sprcha, WC, sklad materiálu, čistiaca miestnosť, umyváreň, prípravovňa chorých, resuscitačná miestnosť, pracovňa lekárov, denná miestnosť....
Steny umývateľné, okná a dvere zabezpečené bezprašné ovzdušie, optimálna vlhkosť a teplota vyduchu, bakteriálne žiariče (dezinf. vyduchu)
Podlahy: hladké, umyvateľné bey škár so sklonom ku kanálom. záložný elektrický zdroj
Vstup do OP traktu : cez filter len pre OP tým .
Celý OP trakt kladie na jeho pracovníkov vysoké nároky, na udržiavanie aseptického prostredia, klimatické prístroje zabezpečujú stálu teplotu, vlhkosť, čistotu a bezprašnosť prostredia. Baktericidné žiariče (sterilitu), steny OP sú umývateľné, podlahy liate. Každá OP sála má náhradný elektr. zdroj. Vstup do OP traktu je cez hygienický filter.
Zloženie : hlavný operatér (lekár), asistenti a ARO tím, inštrumentár, ošetrovateľ, zdrav. sestry, sanitár, pomocný personál.
Náplň práce sanitára OP
Operačný program: dokument s naplánovanými op na deň
Obsahuje : meno pacienta, Rč, ZP, Dg. zákrok, operatér, asistent.
Program určuje : poradie pacientov a OP sálu, je podpísaný primárom, označenie začiatku op výkonov, cca 8.00 hod, príchod personálu je o 7.00 hod, vstup na OP cez filter.
kotrola OP sály : zapnutie stola, prístrojov, kontrola odsávacieho zariadenia a prístrojov (monitor, video, kyslík. prístroj) .
Sanitár pomáha pri obliekaní operatérov, pomáha pri presune pac. na OP stôl, odnáša biopt. materiál do laboratória, (vedie evidenciu k materiálu).
Po operácii čistí a dezinfikuje pomôcky, inštrumenty, prístroje, triedi a odnáša použitú bielizeň, pripraví pom. na sterilizáciu, zapne UV žiarič.
Jeden deň v mesiaci je na OP sálach sanitačný deň.
Komunikácia s pacientom v ošetrovateľstve.
Komunikácia: výmena informácií , predstáv, citov, myšlienok a dojmov medzi dvoma a viacerými ľuďmi, je dôležitým aspektom ošetrovateľskej starostlivosti, základom vytvorenia vzťahu pacient – zdravotnícky pracovník, pri akejkoľvek činnosti, manipulácii a práci s pacientom, cieľom je získať informácie od pacienta a pozitívne ho ovplyvňovať.
Pri komunikácii je potrebné vytvoriť ovzdušie dôvery a rešpektovať pritom zásady:
- empatia (účasť na stave chorého)
- individuálny prístup (prispôsobiť komunikáciu a správanie úrovni pacienta)
- úcta k pacientovi (bez ohľadu na rasu, postavenie, náboženské vyznanie...)
- pozitívny vzťah (kladný postoj)
Komunikačný proces:
1. komunikátor: človek ktorý informáciu odovzdáva
2. komuniké : obsah ktorý odovzdáva
3. komunikant: človek ktorý informáciu príma (pacient)
4. komunikačný kanál : prenos informácií
Druhy komunikácie: verbálnu a neverbálnu komunikáciu nemožno od seba oddeliť
a, verbálna: informácia podaná slovom
b, neverbálna : informácia podaná bez slov
Proxemika: vzdialenosť medzi komunikujúcimi, komunikačné zóny ako intímna (dôverná) osobná, sociálna (uspokojiť potrebu komunikácie) , pracovná, verejná (herci).
Haptika: bezprostredný kontakt (podanie ruky, pohladenie, objatie)
Posturika: prenášanie informácií vyjadrených polohou a držaním tela
Mimika : výrazom tváre, duševné stavy, emócie a zámery oznamujeme druhým ľuďom
Gestika: posunky, pohybmi rúk. (posunková reč)
Pohľad: prvotný biologický komunikačný prostriedok (do tváre, očí)
Paralingvistika : označuje fonetické zvuky, ktoré sa vyskytujú v akustickej reči
Rozhovor: najčastejší druh obojstrannej komunikácie, zložky rozhovoru:
1, autokomunikácia: vnútorný monológ
2, spätná väzba: odpoveď na komunikáciu
3, reakcia: spôsob ako (pacient) komunikácii rozumie
Mlčanlivosť: zachovať informácie o zdravotnom stave pacienta najmä na verejnom mieste.
pri podávaní informácii pacientom vynechať zdravotný žargón, nedotýkať sa citlivosti pacienta, nevhodne pacienta nepoučovať, slovne neútočiť, byť dobrým poslucháčom a dať pacientovi čas na rozhovor.